Tervetuloa Tehtaanpuiston yläasteen omaan blogiin! Täällä seuraillaan koulumme arkea ja vähän juhlaakin Itä-Helsingissä, Vuosaaressa.

keskiviikko 22. toukokuuta 2013

9C:N LUOKKARETKI TURKUUN 21. - 22.5.2013

Luokkaretki alkoi tapaamisella koulunpihalla seitsemältä aamulla. Retkelle lähti 14 oppilasta, Jenni ja Sonjan isä. Aikaisesta herätyksestä huolimatta odotimme kaikki matkaa innolla. Koululta lähdimme metrolla kohti Rautatienasemaa.

Juna saapui Turkuun kymmeneltä, ja siitä lähdimme Turun torille nauttimaan aurinkoisesta säästä, mansikoista, jäätelöstä ja hyvästä seurasta.

Torilta kävelimme Luostarinmäen käsityöläiskortteliin, jossa oli näytillä 1800-luvun Turun palosta säilynyttä kaupunkia. Kiertelimme museossa noin tunnin ja tutustuimme käsityöläisten elämään.

Täytimme vatsamme Subway:ssa, jonka jälkeen kävimme Turun tuomiokirkossa ja Tuomiokirkkomuseossa. Vanha tuomiokirkko oli todella iso ja hieno.

Käppäilimme takaisin rautatieasemalle hakemaan tavaramme säilöstä, johon jätimme ne lähtiessämme, ja suuntana oli tällä kertaa Hotelli Caribia. Aluksi oli tarkoitus kävellä perille, mutta olimmekin jo niin väsyneitä päivän kävelystä ja auringon paisteesta, että päätimme mennä hotellille taxilla.

Heti, kun saavuimme hotellille, menimme huoneisiimme, jonka jälkeen lähdimme kylpylään. Pulikoimisen jälkeen valitsimme itse paikan, missä söimme. Meillä oli vielä aikaa hengailla hotellilla, ennen kuin menisimme kokoustilaan katsomaan leffaa. Ennen leffan katselua kävimme läheisessä Siwassa ostamassa nannaa.

Katsoimme elokuvan nimeltä Kohta 18, ja leffan jälkeen jokainen meistä oli valmis nukkumaan.

Aamu alkoi hotellin ihanalla aamupalalla. Meillä oli aamupalan jälkeen paljon aikaa olla huoneissamme ja valmistautua uuteen päivään.

Hotellilta menimme bussilla Turun torille, johon valvojat jäivät tavaroidemme kanssa, kun me nuoret shoppailimme kauppakeskuksissa. Mukaan tarttui kaikenlaista tavaraa ja kävimme myös syömässä pientä välipalaa, ennen kuin jatkoimme matkaa.

Jatkoimme matkaa kohti Aboa Vetus & Ars Nova- museoon. Museossa meillä oli opastuskierros, jossa meille kerrottiin Turun historiasta ja katselimme myös vanhoja raunioita, joista vanhimmat sijoittuivat 1300-luvulle. Siellä oli myös nykytaidenäyttely, jossa saimme kiertää vapaasti. Kävimme myös työpajassa, jossa valmistettiin perinteisellä nahanpakotusmenetelmällä koristeltuja kirjanmerkkejä.

Aloimme tehdä matkaa takaisin rautatieasemalle, josta sitten lähdimme takaisin Helsinkiin, mutta ennen sitä saimme vielä kierrellä kauppakeskus Hansassa.

Olimme taas hieman väsyneitä, joten junamatka oli todella hulvaton ja hauska. Saavuimme Helsinkiin kello yhdeksän, jonka jälkeen seurasi vielä metromatka, joten kotona oltiin vasta kymmenen aikoihin. Vaikka reissu oli ollut hauska, olimme kaikki tyytyväisiä, että pääsimme omaan sänkyyn nukkumaan.