Tervetuloa Tehtaanpuiston yläasteen omaan blogiin! Täällä seuraillaan koulumme arkea ja vähän juhlaakin Itä-Helsingissä, Vuosaaressa.


maanantai 1. lokakuuta 2012

Kuka on uusi henkselimies?


Eräs koulumme 9. luokan tyttöoppilas kysyi ensimmäisenä koulupäivänä luokanvalvojaltaan seuraavan kysymyksen. ”Kuka se uusi henkselimies oikein on?”

Kysymys on hyvä ja yritän vastata siihen.

Minun nimeni on Pertti Tossavainen ja olen aloittanut uutena rehtorina täällä elokuussa, koska Heikki rehtori jäi eläkkeelle.

Olen ollut aikaisemmin rehtorina Laajasalon yläasteella ja Myllypuron yläasteella. Opettajataustaltani olen historian ja yhteiskuntaopin opettaja. Olen opettanut myös filosofiaa, elämänkatsomustietoa ja terveystietoa sekä yläasteella että lukiossa.

Asun Vuosaaressa – eli jos te näette joskus minut lähikaupassa, lenkkipolulla tai Kartanon kentällä ei tarvitse säikähtää. Olen mukana FC Viikinkien eli viikkareiden jalkapallotoiminnassa juniorivalmentajana.

Olen erittäin tyytyväinen ja ylpeä siitä, että pääsin jatkamaan Heikki rehtorin työtä Tehtaanpuiston yläasteen rehtorina. Tehtis on tosi hyvä koulu. Hyvä koulu muodostuu oppilaista ja opettajista sekä muista koulun aikuisista.

Te arvoisat oppilaat voitte vaikuttaa siihen, että Tehtis on myös jatkossa hyvä koulu. Tehkää duunia ja yrittäkää parhaanne ja antakaa ”hyviä syöttöjä” oppilastovereille ja koulun aikuisille. Hyvä syöttö tarkoittaa sitä, että te autatte tarpeen vaatiessa kaveria – ystävällisyys ja hymy ovat tärkeitä asioita. Kun sinä olet ystävällinen ja hymyilet, on myös koulukaverillasi parempi fiilis. Sinä siis autat kaveria olemalla ystävällinen.

Opettajien tehtävä on auttaa oppilaita oppimaan. Opettajat ovat opetuksen ammattilaisia. Sinä voit auttaa opettajaa auttamaan itseäsi – eli jos et ymmärrä jotakin asiaa, kysy sitä opettajalta.

Luokanvalvoja on teille tosi tärkeä aikuinen koulussa. Jos jokin koulun liittyvä asia askarruttaa teitä, kääntykää luokanvalvojan puoleen. Mikäli teillä on asiaa koulun rehtorille, olkaa yhteydessä minuun. Voitte lähettää esim. wilma-viestin tai tulla käymään rehtorin huoneessa.

Haluan toivottaa teille kaikille hyvää syksyn alkua.



t.

Pertti-reksi eli se uusi henkselimies

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti